تفاوت تبلیغات و بازاریابی چیست؟
بسیاری از مدیران و دیگر افراد تصور می کنند که بازاریابی
وتبلیغات هر دو به یک معنا هستند و فرقی با هم ندارند و به علت نداشتن
دانش کافی نمی توانند بخوبی از این دو بهره ببرند. اینکه هدف هر دوی آن ها
یکسان است (افزایش مشتری و فروش محصولات) شکی نیست اما در عمل این دو بطور
کلی باهم متفاوتند.
تبلیغات و یا Advertising
به
اقداماتی که با صرفه هزینه همراه است و توسط شرکت ها و یا ارگان های دیگر
به منظور معرفی و نمایش محصولات و بیان عرضه خدمات به مشتریان فعال انجام
میگیرد را تبلیغات می گویند.
بازاریابی ویا Marketing
شما
فعالیت هایی برای آموزش و تشویق کاربران به استفاده از محصولات و بهرهمند
شدن از خدمات شما و انتخاب شما از میان سایر رقبا انجام می دهید که
عبارتند از شناخت مشتریان، پشتیبانی و جلب رضایت مشتری برای سوق دادن
استفاده مجدد از محصولات و همکاری دوباره با شما برای بهرمندی از خدمات
ارائه شده که باعث تبدیل شدن کاربران به مشتریان جدید و همچنین حفظ رضایت
مشتریان قبلی خواهد شد.
کدامیک مهمتراست؟
حال
بخوبی متوجه شدیم که تبلیغات زیر شاخه ای از بازاریابی است و بازاریابی
امری لازم برای وجود تبلیغات به حساب میاید و تبلیغات مستقل از آن عمل نمی
کند. تبلیغات بخش مشخصی از محصولات و یا خدمات شما را به نمایش می گذارد و
این یک تعین سیاست است . برای درک بهتر مثالی برای شما میزنیم :
برای انتخاب و تعیین شیوه تبلیغات در میان انواع مختلف راه های تبلیغاتی اعم از تلویزیون، روزنامه ، مجله هلی محلی و امثال این ها مبحث بازاریابی مطرح می شود. برنامه ریزی، زمانبندی و محل قرار گیری بنر های تبلیغاتی از دیگر وظایف بازاریابی است. تبلیغات پر اهمیت ترین و البته پر هزینه ترین بخش در بازرایابی است.