دسترسی تمام مردم جهان به اینترنت و گسترش روابط الکترونیکی از طریق وب سایت ها، باعث به وجود آمدن تجارتی پر سود و بدون محدود های جغرافیایی و مکانی و فیزیکی شده است. در طراحی سایت هایی که امروزه کار تجارت را انجام می دهند، جذب مخاطب و مشتریان تبدیل به رقابتی برای کسب درآمد در اینترت شده است.
مهمترین مزایای تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک را این موارد می توان داست:
امروزه علم طراحی سایت از تمام این مزیت ها استفاده کرده و وب سایت هایی با بهترین و بیشترین بازدید در زمینه تجارت آن وب سایت طراحی می نمایند؛ تا منجر به کسب و کار الکترونیک از طریق طراحی سایت های شرکت ها شوند.
طراحی سایت ها امروزه به سمت تجارت الکترونیک می روند. به طور کلی و در معنای جامع اگر بخواهیم تجارت الکترونیک را تعریف کنیم، هرگونه خرید و فروش و معامله و همچنین ارائه خدمات و انتقال سرمایه را که از طریق ارتباط های اینترنتی و دیجیتالی انجام شود را تجارت الکترونیک می نامند.
در معنای که اتحادیه اروپا در سال 97 میلادی تجارت الکترونیک را معرفی کرده است، تجارت الکترونیک، تجارتی ست که بر پردازش و انتقال الکترونیکی دادهها، شامل مـتن، صـدا و تصـویر مبتنی میباشد.
در طراحی سایت ها امروزه طراحان سایت با مطالعه مباحث تجارت الکترونیکی، هدف دارند که وب سایت هایی طراحی کنند که در زمینه تجارت الکترونیک بتواند مشتریان بازار خود را جذب نماید.
کسب و کار الکترونیک معنا و مفهومی عام تر و کلی تر نسبت به تجارت الکترونیک دارد.
اولین بار توسط شرکت IBM در سال 97 میلادی این مفهوم عنوان شد، که تجارت الکترونیک را نیز شامل می شد. همچنین به راهکار هایی در خود داشت که باید در درون شرکت و یا نهاد و یا سازمانی که در آن کار تجارت را انجام می دهیم، تا بتوانیم تجارت موفقی در تجارت الکترونیک داشته باشیم.
کسب و کار الکترونیکی شامل این موارد می باشد:
مهندسین فناوری اطلاعات و طراحان سایت و برنامه نویسان وب سایت، امروزه به دنبال طراحی سایت هایی با چارت های مشخص هستند که مشخصه بارز این طراحی سایت، هدف تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک می باشد.
شروع سرویس های بانکداری از راه دور، از طریق رسانه های الکترونیکی در اوایل دهه ی 80 میلادی بود. کلمه پرکاربرد "آنلاین" در اواخر دهه ی 80 میلادی محبوب شد، و به یک پایانه که از طریق تلفن برای دسترسی به خدمات بانکی به کار می رفت، اطلاق می شد.
اولین بانک ها در این زمینه در سال 81 میلادی در شهر نیویورک بودند، که 4 بانک بزرگ شهر نیویورک در آن سال سرویس های خود را از طریق ویدئو تکس به مشتریان ارائه کردند. اگرچه طرح ویدئو تکس بعد از دو سال شکست خورد.
بعد از آن شرکت ساخت و ساز ناتینگهام انگلستان در سال 83 میلادی توانست سیستمی را در زمینه آنلاین بودن خدمات بانکی ارائه دهد که به جز مشاهده حساب و انتقالات حساب، مشتری بتواند قبوض خود را نیز پرداخت نماید؛ این شروع یک تحول در زمینه بانک داری بود، به شکلی که امروزه در طراحی سایت بانک ها اکثرا خدمات بانک ها، از طریق وب سایت شان قابل پیگیری و انجام می باشد.